Pui răstălmăcit

Se ia claponul gras din curte,
Din cel cu creastă, ca un fald,
Şi cu satâru-i dai în frunte
Apoi jumoli cât mai e cald.

Cât timp îl ţii legat de grindă
Să-l zvânte soarele-n chindie,
Pe masa dintr-un lemn în tindă
Toci roşii într-o farfurie.

Iar într-o oală de pământ
Ce stă pe focul domolit
Un usturoi zdrobit mărunt
Te îmbie hâtru la prăjit.

Îţi scoţi cuţitul din plăsele
Şi tai claponul de picioare,
Le ciopârţeşti în bucăţele
Dar laşi cu piele. De savoare.

Şi peste usturoiul uns
Le-aşezi cu grijă. Ca în pat.
Când carnea friptă s-a pătruns
Stropeşti cu vin. Din cel muscat.

De totu-i rumen, da’ nu-i terci,
Arunci cu roşiile tocate,
Dai cu măsline şi ciuperci
Şi cu verdeţuri parfumate.

Preţ de-o juma’ de ceas, odihnă,
Le laşi să doarmă peste foc,
Cernind făină într-un bol cu tihnă
Şi drojdie de bere la un loc.

Să faci o cocă moale, frământată
Ţinută-n mâini pe lemnul din copaie,
Precum ţi-ai ţine mândra îmbătată,
De mângâieri sedusă, în odaie.

Faci un capac de oală pe rotund
Şi pui deasupra peste rumeneală,
Bagi totu’-n vatră până-n fund
Dar veghezi focul la scuteală.

Iar timp de-o pipă în pridvor,
Mâncarea noastră boierească
Se coace iute în cuptor,
Lăsând mirosul să ne-ademenească.

Eu vă poftesc pe toţi, în voie,
Să aveţi o poftă cu nesaţ,
Că asta îi reţeta lu’ dom Goe
Răstălmăcită-n vorbe prinse-n laţ!

45 de gânduri despre „Pui răstălmăcit

  1. Tanti Mitzo, reclama e sufletul comertului. Fie puiu\ la capac cat de gustos, daca nu e promovat cum se cuvine n-are succes de casa pe piata. Acuma cu asa spot publicitar (care denota talent literar) sunt sigur ca multi vor da iama-n claponi. Am gatit si eu (personal) puiul la capac. A iesit asa de bine ca m-am si pozat cu el ca chef. Cand gasesc poza o postez ca sa vaza lumea ca dl.Goe are talent culinar. Si am tras un chef pe cinste. Stii d-ta rezerva mea de Montepulciano d’Abruzzo. Nu? Merge la fix cu puiul de-i sar capacele.

    • Ei, dom Goe! Bag samă că mătăluţă vreai să mă ademenşti cu vinul cela roşu(aşe cum îmi place mie mai dihai) să mă vezi pe urmă cu obrajii roşii cântând la luna pitită în fereastră şi spariind toate orătăniile din curte

      • Hm! Nu stiu cine pe cine ispiteste tanti Mitzo, Dl.Goe pe d-ta cu vinul ros, or d-ta pe d-lui cu imbujorari aducatoare de elanuri… melomane… Acuma tine si domnia ta seama ca Dl.Goe e minor sau macar copilaros si cedeaza usor ispitelor. Pacatul ar fi din culpa comuna, ce-i drept, dar infractiunea penala cade exclusiv in sarcina adultului.

      • Huh! Ce spaimă am tras că ai crezut
        Că sunt vreo babă stafidită,
        Iar de vorbesc într-un limbaj trecut
        Nu-nseamnă că-s bătrână şi sfrijită.

        Dar chiar de anii nu-s puţini,
        Mă-ncântă încă tinereţea,
        Căci ochii încă-i am senini
        Şi-n minte-i prizonieră frumuseţea 🙂

      • Tanti Mitzo mie-mi spui? Pai n-am stiut eu de la bun inceput ca poza (foarte reusita de altfel) e moft. S-o vezi natur, domnule. E minune mare. Ingheata putzul, vorba amicului lui nenea Iancu bogaserul. Acuma de, io vorbesc din imaginatie, da\ am asa o imaginatie care vine peste realitate ca pusa cu mana in 99,99% dintre cazuri, iar cand vine un caz ca acesta , ma intelegi, caz de traducere nu alta, n-am cum sa gresesc. Sa traiesti tanti Mitzo ca esti dama buna.

      • Drept să spun, D-le Goe, când am dat send la comentariul anterior, parcă-parcă am simţit cum îndoiala mă încerca taman din cauza cuvântului rană.
        Să-nţeleg că vă gândiţi la ce mă gândeam şi io?! 😀

      • Daca referirea o fi la vreo ranå din acelea care sângereazå cand ti-e lumea mai dragå, ma vad obligat sa zic nu pentru ca habar nu am despre ce ar putea fi vorba 🙄 Din cauza asta (si din alte 69 de motive) ar fi bine venite informatii ajutatoare. Din câte litere? Pe orizontala sau pe verticala?…Dar cum se face ca de la literatura si arta culinara am ajuns sa discutam probleme medicale (despre råni 😯 ) si cuvinte incriucisate?

      • O să încerc să lămuresc această problemă parcurgându-i invers punctele emise de Domnia voastră(hmmm, cred că cifra 69 e de vină pentru sensul acesta, dar în fine, că mă abat prea mult de la subiect 😀 ).
        Faptul că încercăm să discutăm cuvinte încrucişate care ating, printre altele, şi probleme medicale, este doar o dovadă a orizontului ce se doreşte a fi lărgit în dorinţa de cunoaştere cât mai aprofundată. ;)) Ori, în aşa ceva, nu te poţi opune. Sau, mă rog.
        Informaţiile însă(chit că sunt introduse sau extrase) sunt mult mai interesante când le obţinem prin sudoarea frunţii în excese. De zel.
        Adevărat însă că şi problema se poate pune în multe feluri. Depinde ce poziţie adoptăm.
        Dar, rănile pot apărea şi la unii şi la alţii. Doamne feri de obiecte contondente, altminteri şi cuvintele ne pot face să sângerăm. Exact când ne e lumea mai dragă. Am văzut la Domnia voastră în blog că nu aţi fi chiar nepriceput în asta 😛

      • Hm! Asta aminteste de felul in care s-au nascut arhaicele proverbe, unele istete altele intelepte. Intr-o disputa orala intre Adam si Eva care a degenerat in lupta fiica, corp la corp, Adam ar fi pocnit-o pe Eva in cap asa de napraznic incat bietei-a i-a cazut frunza, facandu-l pe Adam sa exclame: Unde dai si unde crapa. Auma Eva, nevrand sa se lase mai prejos l-a pocnit si ea pe Adam in moalele capului la fel de tare, de i-a picat frunza. Mirata ar fi exclamat la randul ei: Unde dai si unde iese cucuiul. Din motive nu tocmai clare acest al doilea proverb nu s-a consacrat. P.S. In legatura cu problemele stiintifice pe care incercam sa le lamurim, am impresia ca am ajuns intr-o fundatura din care putem contempla relaxati limitele teoriei, ca vorba aia, teoria ca teoria. Progresul stiintei a avut intotdeauna nevoie de practica, de experiente de laborator. N-o sa stim daca e sau nu viata pe… Venus numai asa, din telescop. Ar trebui sa avenusam. Nu?

      • …”s-au nascut arhaicele proverbe, unele istete altele intelepte”
        Dacă ar fi să mă iau după aceste cuvinte şi să respect cursul evenimentelor povestite de Domnia voastră, aş zice că Adam a fost isteţ când a descoperit unde-i adevărata crăpătură, însă Eva s-a dovedit înţeleaptă când a făcut mica ei descoperire şi a tăcut chitic, că altfel nu-mi explic cum de nu s-a aflat nici până în zilele noastre 😀
        Dar acuma nu o să stau eu să critic faptele vechi.
        P.S. Sunt tentante explorările în necunoscut, aşa e? Dar nu ar trebui făcute nişte testări înainte?

  2. am mâncat o portocală. acră. e post şi tu pui claponu în versuri. ba mai şi râde usturoiu hâtru, asta după ce deunăzi aveai treabă cu ghiţă! frumoooos! 😀

  3. Pingback: Mâncare de pui sub capac de pâine « (b)Arca lui goE

    • Păi Nea Costache drept să-ţi spun,
      De turta lu’ matale îţi vorbesc,
      Că mă gândeam să-ţi cer acum
      O ţâră cât să nu pleznesc
      De pofta ce mă prinde din mireasmă
      Când rupi la mijloc pita aburită,
      Simt că îmi plouă-n gură a aghiazmă
      Şi ochii sunt lungiţi, că-s hămesită 😀

  4. Ce pui in gura,nu in cui,
    E cica pofta de la pui…

    Eu zic mai bine sa-ti propui
    sa-l dai in puii lui de pui
    si sa compui sau descompui
    pentru român si mama lui
    reteta care-a fost dintâi :

    cum facem puiul fara pui ?

    • Îţi jur că prin cap îmi trecui
      Să scriu reţeta fără pui,
      Da’-mi fuse teamă să propui
      Să-şi pună alţii pofta-n cui
      Şi-apoi privindu-mă cam şui,
      Să mă trimită, de hai-hui,
      Unu şi altu-n puii lui,
      Să-mi spună că nu ştiu să pui
      Claponul în reţeta lui. 😛

Hai, dă-ţi şi tu cu părerea!

