13

Este 13 un număr cu noroc sau cu ghinion? Depinde sau nu, acest lucru, de optimismul sau pesimismul nostru?

Să vedem câteva din evenimentele importante din istorie legate de acest număr și câte din ele sunt adevărate sau doar presupuneri:
-Geneza a avut loc în 7 zile și 6 nopți, deci un total de 13. Sigur că nu este un fapt dovedit și ne bazăm doar pe legendă, totuși Geneza, chiar legendă de ar fi, marchează începutul vieții. De ce ar trebui să considerăm numărul 13 altfel decât un auspiciu dintre cele mai importante?

-La Cina cea de Taină au participat 13 persoane. Isus și cei 12 Apostoli. Toată lumea creștină îl indică pe Iuda ca fiind cel de-al 13 lea mesean. Dar cred că oricare dintre cei 12 ar fi putut fi astfel, întrucât toți 12 fuseseră invitați, indiferent care dintre ei a ajuns ultimul la masă. Hmm, mă gândesc, în glumă desigur, oare cum ar fi fost dacă Isus ar fi invitat-o la această Cină și pe Maria Magdalena? Am mai fi putut spune că Cina a fost cu ghinion?

-Vineri 13, 1307. Filip al IV-lea arestează majoritatea membrilor Ordinului Templierilor, inclusiv pe marele maestru Jaques Molay pe care, după mărturisiri obținute prin tortură, îi arde pe rug. Ghinion? Nu, doar o potrivire special aleasă, tocmai pentru a încărca evenimentul cu teroarea și dramatismul ce au la bază superstiția și necunoașterea, specifică acelor vremuri. Dacă ar fi să privim însă doar latura superstițioasă a acelor evenimente, atunci mai degrabă mi-aș îndrepta atenția asupra faptului că Jaques Molay, aflat pe rug, aruncă un blestem asupra papei Clement și regelui Filip(tartorii complotului pus la cale împotriva templierilor) în care le spune că se vor întâlni toți trei în fața lui Dumnezeu, în cel mult un an. Nu știu dacă cele spuse de Molay sunt cât se poate de reale sau doar legendă, cert este că ambii, atât papa Clement cât și Filip, aveau să sfârșească în acel an.

Necunoașterea este factorul principal al creării unei superstiții. Ciudat însă că tocmai religia care afirmă că prin asumarea ei ne îndreptăm către cunoaștere, este cea mai importantă în dezvoltarea superstițiilor. Și nu voi face referire doar la religia creștină. Chiar și musulmanii au superstiții legate de cifra 13. La ei nu se pot așeza 13 bărbați la o masă fiindcă vor muri negreșit în acel an. Cum poți combate asta? Poți găsi 13 bărbați musulmani care să accepte să ia masa împreună pentru a demonstra că o superstiție este doar o percepție fără un fundament real? Are cineva curajul să se așeze la o asemenea masă, fără să-i piară pofta de mâncare? Dar oare câți dintre noi nu ne-am zburlit la o pisică neagră ce s-a aflat din întâmplare în drumul nostru?

Se spune că Isus Hristos a fost răstignit într-o zi de vineri 13. Există vreun document în sensul acesta sau ne bazăm iarăși pe legendă?

Se spune că dacă numele tău are 13 litere, ai norocul diavolului. Trebuie să consider doar numele de botez sau și pe cel de cununie? Dacă le consider pe amândouă atunci numărul total al literelor care formează numele meu este 13. Eu am totuși convingerea că norocul mi-l fac singură iar ghinionul care poate apărea este doar o întâmplare ce stă în fruntea unei succesiuni de evenimente aleatorii.

Acum 17 ani, în 12 noiembrie ieșeam din apartamentul soacrei mele care mi-a urat să am grijă de mine fiindcă am sarcina înaintată și Doamne ferește să mi se întâmple ceva și să nasc a doua zi în data de 13.
Am avut grijă de mine și m-am simțit ok, dar nu te poți opune unui copil care dorește să vadă lumina zilei la termen. Așa că azi 13 este ziua fiului meu. Un copil normal care nu ridică probleme de comportament, care-și vede de învățătura lui, de chitara lui, de preferințele lui și care mă face fericită în fiecare zi.

Ghinionul la neșansă, pisica neagră, vineri 13, scara aflată în drum sau alte semne menite să ne creeze angoasa unei superstiții, sunt doar rodul imaginației. Depinde doar de noi dacă vom acorda importanță acestor lucruri sau ne vom vedea mai departe de viața noastră. Eu nu mă văd scuipând în sus când o mâță neagră îmi taie calea, nici nu am să ocolesc o cumpănă, nu am să aleg să rămân în pat până trece ziua de 13 și cu ea presupusul ghinion, nu am să amân plata facturilor și, mai ales, nu am să consider această zi altfel decât este. O zi din viața mea, iar viața mea contează.

Gândiți pozitiv, azi este doar o zi normală de 13.Stiati ca- 13_11_2012(1)
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Update: Voi puteți spune dacă ați trăit evenimente fericite în zilele de 13 fără să considerați că ați spart vreo superstiție? Sau ați avut vreun necaz într-o astfel de zi fără să asimilați necazul cu presupusul ghinion al zilei de 13?

43 de gânduri despre „13

  1. Bravo, așa e!
    La mulți ani, la nespus de mulți și de fericiți fiului tău!!! Nu se acceptă refuz! 🙂 Să vă fie amândurora exact așa cum vă doriți în viață!
    Imaginația este primul pas spre materializare. Vorba lui Ford: „Dacă tu crezi că poți, așa e. Dacă tu crezi că nu poți, așa e”. Dacă-ți setezi chestii negative în minte, apropo de pisici, numere și-alte cele, le dai ocazia să se manifeste în lumea fizică. Mie numărul 13 îmi aduce noroc din plin. Tu știi ce zi frumoasă, frumoasă am astăzi? 🙂 Ceea ce, bineînțeles, îți doresc și ție!!!

  2. Vineri 13, azi adica, mi-a oferit niste experiente exceptionale. Intimplare sau ba, a fost o zi care s-a alaturat altora ce-au marcat niste cotituri importante in viata mea, cel putin in ultimul timp. Si am certitudinea ca nu au fost doar niste cazuri izolate.
    Fain si materialul de azi, Mitzo. Si, nu in ultimul rind, ma alatur celor care va ureaza ( pruncutului tau si tie-de ce nu-) multi, multi ani sanatosi si cu noroc, ca restul se fac ele!

    PS: 😆 Sa nu-mi zici iar c-am exagerat!

    • Chiar mă gândeam, la un moment dat, să întreb orice trecător prin acest blog, dacă au trăit evenimente fericite în zilele de 13, indiferent în ce zile ale săptămânii s-a întâmplat.
      De fapt mi-ai dat o idee de update.

  3. 1. Superstitiile sunt adevarate, dar nu chiar toate, ci numai cele in care crezi. 🙂
    2. Ar fi frumos sa ma faci inca 12 copii. 🙂
    3. Sa-t traiasca flacaul ! Cand apare pe scena? Si cel mic al meu, (are 17 ani) zdrangane la o chitara bass. Iar cel mare era cat pe ce sa se nasca pe 13, dar i-a fost teama si s-a grabit. 🙂
    4. Se spune ca numerele au o anumita energie, prin ceea ce simbolizeaza fiecare. De fapt, se pare ca numerele, asa cum le stim noi, au aparut in India, din religie. Cifra „0” reprezinta neantul din care a fost creata lumea, „1” parca e capul lui Brahma, „2” – e numarul bratelor lui etc. Arabii le-au preluat si le-au raspandit doar.
    Dar indienii parca s-au oprit la 9 (sau 10, nu mai stiu). Poate ca le-a fost teama sa nu cumva sa ajunga la 13. 🙂 Tu ai fost mult mai curajoasa decat inteleptii indieni si ai descoperit ca 13 repreznta norocul, cel putin pentru tine. 🙂
    5. Eu as putea spune ca anumite cifre nu mi-au placut. De exemplu nu mi-au placut varstele ce contin cifra 6 (dar nu cea de 26 sau 36). Dar cred ca sunt mofturi.

    • Ar fi interesantă o discuție despre numerologie, Decenu.
      Poate că ar fi fost frumos să mai am încă 12 copii, însă mi-ar fi imposibil să nu mă gândesc cu ce le-aș fi de folos, pecuniar vorbind, dacă ar fi așa de mulți 🙂
      Și eu cred că numerele au o anumită energie, dar cred și că noi suntem promotorii acelei energii. Nimic nu se naște din nimic (Democrit)
      Nu te cred mofturos dacă nu-ți plac anumite numere. Probabil că, inconștient, le-ai asimilat unor anumite evenimente care te-au întristat în trecut. Eu am avut o astfel de angoasă cu cifra 19 până când mi s-a întamplat ceva extraordinar într-o asemenea zi. Am realizat după că cifra 19 nu însemna neapărat ceva rău.

  4. Americanii sunt printre cei mai superstițioși oameni, ei cred că și Dracula a existat cu adevărat! Noi suntem mai realiști, iar eu chiar am și uitat că azi e vineri 13. Apropo: chiar mi-a plăcut seria de filme cu acest nume! 🙂

    • Măi dar e miercuri azi. Și Mala a spus ceva de un vineri 13. Cred că voi v-ați vorbit 😆
      Și mie îmi plac filmele de gen, dar prefer mai degrabă un thriller decât un horror. Adică spaima indusă cerebral, nu vizual. O Doamne, cum a sunat chestia asta!
      Chiar așa, ce preferi: să te sperii sau să te oripilezi 😆

  5. Să te bucuri cât mai mulți ani de fiul tău!
    Despre superstiții se spune că nu se ating de cel care nu le cunoaște, ceea ce semnifică faptul că ne inducem spaima de ele.
    Pot spune că numărul 13 mi-a fost fast, căci un bilet cu acest număr la bacalaureat mi-a adus o notă bună deși mă temeam de acea materie, la admiterea în facultate, deși al 13-lea pe lista de înscriși, am trecut examenul cu note mari, fiind numărul 18 pe lista de admiși.

    • Interesant este că până acum nu a apărut careva să spună: da, eu am ghinion în ziua de 13, și din cauza asta nici nu mă trezesc de frică să nu-mi cadă un frigider în cap atunci când zbor cu parașuta….sau ceva de genul 🙂

  6. Acu’ ce să fac, a trecut 13. Primeşti nişte urări de La mulţi ani! şi să-ţi trăiască, sănătate şi bucurii acu’, pe 14?
    Păi uite că io am avut ghinion ieri, că 13 era şi la 18.30 când iar apăru ispita de m-a băgat în păcat, să gândesc ca un păcătos la cele veşnice pentru el! 😯

    • Primesc, că doar nu crezi că dacă vin mai târziu niște urări, nu mai au efect. Ba din contră 🙂
      Păi era păcatul așa de greu de ți s-a părut că e cu ghinion?
      Te întreb asta numai fiindcă eu nu consider păcatul ca fiind purtător de ghinion:D

  7. Superstiția este religia minților slabe. Nu mai știu cine a spus-o dar eu consider zicerea perfect adevărată.
    Să îți trăiască băiatul, să fie sănătos și să aibă parte de tot binele din lume. Și mămica lui pe lângă el. 😛

  8. Mai draga, eu am 13 litere in nume si prenume,m-am casatorit cu o persoana care locuia la nr.13, acum locuim la alt nr.13 si asta este. Nu sesizez nicio problema.

Hai, dă-ţi şi tu cu părerea!

